måndag 1 februari 2010

Livet i studion!



Då har jag äntligen fått testa på att vara i en studio. Att få vara med att göra en demo! Välkommen begynnande 40-årskris :) 

Från fredag eftermiddag till söndag kväll har jag, Sonny och Magnus lagt den stora grunden till Luna Macabres kommande demo. Nu så här i efterhand kan jag tycka att jag kunde gjort ett bättre jobb och är lite besviken på att jag inte är så tajt som jag tror mig vara. Å andra sidan så har jag bara spelat med i bandet ett kort tag. Måste ge mig själv lite mer tid. 

Med det sagt så måste jag säga att det har varit en rolig och utmanande upplevelse. Sonny och Magnus är riktigt trevliga killar att umgås med och jag hade gärna hållit på ett par dagar till med att få låtarna ännu bättre. Att spela samma låt om och om igen kan verka riktigt trist, men ibland är det nödvändingt. Antal "Showerboy" som jag förstörde på fredagkvällen törs jag inte ens räkna på. Glädjande nog satte jag den nästan perfekt två gånger på raken på lördagen istället. 

Vi hann lägga sju låtar under helgen. Sonny kämpade på och lade två gitarrer per låt och Magnus la på ett tungt basspår per låt. Hur de sedan lyckades lägga på ljudspår på mina otajta inräkningar, underliga slut och tempogalopper mitt i låtarna är ett mysterium!  Det som är kvar är Jon som ska lägga ett par spår med gitarrer, Sonny och Jon ska lägga på massa skönsång och sen ska det mixas och produceras. Förhoppningsvis döljs mina halvmissar med lite ljudpålägg och att sänka volymen på trumtracksen.

Att musiker sedan går upp grymt mycket i vikt under tiden de spelar in skivor har jag förståelse för, det har gått åt ganska mycket kaffe, dricka, kaffebröd (tack Micke!), lite mat och mycket godis.  


3 kommentarer:

  1. Jag är imponerad Crillo!Ska bli riktigt kul att lyssna på demon...

    SvaraRadera
  2. Ser verkligen fram emot resultatet! Tror det kommer bli kanon!

    SvaraRadera
  3. Tackar, tackar... det är ju alltid lättare när man bara "improviserar", hahaha. Men jag tror att demon kommer bli skitbra. Det är fem nya låtar som den nya sättningen "jammat ihop", och de föll på plats riktigt snabbt. Sen kan jag ju bli lite konfunderad på varför jag skulle göra så krångliga trumkomp för när jag inte klarar av att spela dem i mellanåt... *s*

    Förhoppningsvis kommer demon att vara klar innan mitten av mars.

    SvaraRadera