torsdag 27 november 2008

Hur jag slutade oroa mig om bomben och istället älska dess efterdyningar i Italiensk filmindustri!

Livet efter katastrofen!


Vinden viner kring huset och en lätt postapokalyptisk grå färg på himlen. Det är som gjort att rota fram någon gammal italiensk film som utspelas efter det tredje världskriget. Tack vare George Millers trilogi om den f.d polismannen Max (mer känd som Mad Max) tog det inte länge innan de italienska filmskaparna tog tag i närmaste svets och fixade till några "futuristiska" bilar, köpte massor med hockeyskydd och drog med sig hela b-skalan av italienska skådespelare till någon lokal sandgrop och drog igång inspelning efter inspelning. Manus=mindre viktigt.
Checklistan såg mer ut som;
-Ett gäng bizzara bilar/motorcyklar, check!
-Tuppkammar på skurkarna, check!
-Massa läderkläder, med minst en ärm avklippt på jackan, check!
-Minimum två biljakter, check!
-Modifierade leksaksvapen, check!
-Text/berättarröst i början som förklarar att allt gick åt helvete, check!

That´s it! Någon historia behövs inte egentligen. Allt blir självgående, som en höna med avhugget huvud ungefär. Det verkar vara i full vigör och tänkande, men är stendöd och hjärnlös. Därmed inte sagt att filmerna inte är underhållande för det är de. Väldigt underhållande. Även om det gick 13 filmer per dussin, så hade de alla en charm som var svår att fjärma sig från. Ungefär som man ser på ett barns första huvudfoting. Man måste själv lägga in lite fantasi för att få bilderna att fungera, men gör man det ligger det inte långt efter Leornardo Da Vinci! Sen har det ju gjorts en hel drös filmer med hög budget, de flesta har väl sett Kevin Costners magplask Waterworld, som egentligen är Mad Max 2 på vatten. Jag tycker iofs om filmen. Men så är jag rätt dum i huvudet också. Filmtips för den som är nyfiken, eller som bara vill återuppleva det glada 80-talet(koncentrerar mig på de italienska filmerna här):
The new barbarians - Galen, blodig och har homosexuella skurkar! Och George Eastman.

Atlantis hämnare - Inte riktigt post-apokalyps, men vad tusan, jag dömer ingen. Har alla övriga komponenter.
2019-After the fall of New York - Mad Max möter Snake Plissken. Och George Eastman

The Bronx Warriors - Inte heller "ren" post-apokalys. Men har Vic Morrow, Mark Gregory... och George Eastman

Death Warriors - snyggt videoomslag iaf

Endgame - Laura Gemser och Al Cliver slåss för sina liv i en öde framtid. Med George Eastman glömde jag nästan!

2020-texas galdiators - Al Cliver fortsätter att slåss

S.H.E - nyinspelning av klassikern, men denna gång med Sandahl Bergman. Mycket underhållande

Rats-nights of terros - läderknuttar blir överlistade av råttor. I framtiden!
Hands of steel - Starka nypor med robothänder. Och George Eastman!

Sen måste jag rekommendera alla som gillar denna sub-genre att se Doomsday av Neil Marshall! Nyproducerad post-apokalys från England komplett med ALLA komponenter, och alla måsten icheckade! En mustig blandning av Flykten från New York, Md Max filmerna och 28 dagar senare. Våldsam, blodig och gjord med mycket kärlek till en genre som kräver lite upprättelse! Ska det gå åt helvete kan det göra det med lite stil i alla fall!


3 kommentarer:

  1. Anonym10:49:00

    Som vanligt ett bra inlägg. Det här en av de få changers där våra meningar går isär. Jag försöker verkligen allt jag bara kan att tycka om dessa postapokalyptiska italienska rullar. Det är svårt, kan tycka de är roliga för att de är så dåliga, men det är ju inget jag längtar efter. Det finns en punkt jag håller med om. De har oftast snygga omslag. =) Puss

    SvaraRadera
  2. Anonym21:37:00

    Men Lucio Fulcis New Gladiators då? Roligt att du bloggar igen! Hoppas allt är bra och allt med det och sånt.

    SvaraRadera
  3. New Gladiators är ju inte en så dum film, hur kunde jag glömma den? Det finns ju som sagt massa postapokalyptisk film, och det skulle vara kul om genren kunde få ett uppsving igen. No thanks to Babylon A.D dock. Maken till dålig film var det länge sedan jag sett. Men med tack av CGI och dålig fantasi i Hollywood kommer nog nyinspelningar av fina gamla rullar komma. Mad Max ska antagligen få ett uppsving, utan Mel Gibson, men förhoppningsvis med massor av specialsvetsade fordon och meningslöst våld. Är det Peter som i Peter Danielsson? Ja, det är bra. Hörde ryktas om en eventuell RZ-fika på ett fik inom en snar framtid!

    Snygga omslag, ja jisses, om en del av filmerna var en tiondel så bra som omslagen var snygga så skulle man inte behöva se någon annan film.

    SvaraRadera